Marketing szeptany (Buzz marketing)
Marketing szeptany to pojęcie stosunkowo nowe i – co istotne – nie do końca poznane przez osoby działające na płaszczyźnie jaką stanowi najpopularniejsze medium XXI wieku, czyli po prostu Internet. Aby w pełni zrozumieć na czym ma polegać koncepcja tego rodzaju działań reklamowych, należy w pierwszej kolejności odwołać się do tego, jakie wrażenie na potencjalnym użytkowniku może wywołać rekomendowanie – przykładowo danej strony WWW – przez bliską mu osobę. Z reguły takie właśnie, polecane za pośrednictwem osób znajomych strony internetowe, zyskują szerokie grono odbiorów, którzy w szybkim czasie stają się stałymi klientami wspomnianej marki. Co więcej, nowi użytkownicy polecając stronę kolejnym osobom, tworzą tym samym swego rodzaju sieć, umożliwiającą pozyskiwanie wciąż nowych klientów. Brzmi obiecująco. Jednak jak wdrożyć zasady marketingu szeptanego za pośrednictwem globalnej sieci? Naturalnie przy użyciu… portali społecznościowych, chociaż nie tylko. Czy w takim przypadku udziału w omawianym przedsięwzięciu nie będą brali również specjaliści od kampanii reklamowych z gatunku Social SEO? Jest to bardzo prawdopodobne, ponieważ oba typy omawianych działań mają tak naprawdę ze sobą sporo wspólnego.
Social SEO, a marketing szeptany.
Tak naprawdę marketingiem szeptanym (ang. buzz marketing, WoMM) zajmuje się każdy użytkownik forum internetowego czy portalu społecznościowego, który poleca usługi danej firmy innej, znajomej mu osobie. Głównym zadaniem tego rodzaju działań reklamowych, jest z reguły zbudowanie w świadomości konsumenta pozytywnej opinii, na temat promowanej marki. Jest to więc forma działań będąca zupełnym przeciwieństwem reklamy komercyjnej. W praktyce działania opierające się na strategii marketingu szeptanego przeprowadzane mogą być zarówno na forach internetowych, portalach społecznościowych, jak i na blogach, w postaci komentarzy do artykułów czy też różnego rodzaju newsów.
Dlaczego marketing szeptany?
Marketing szeptany bywa wybierany przez promujące się firmy z kilku względów. Po pierwsze, konsumenci stają się coraz bardziej odporni na tradycyjną formę reklamy, a co się z tym wiąże, na mocy zaczęły zyskiwać opinie innych osób, będących zwykłymi, „szarymi” użytkownikami polecanego produktu. Poza tym efekty prowadzonych działań widoczne są stosunkowo szybko, od momentu wprowadzenia działań reklamowych w życie, natomiast same efekty skutecznie przeprowadzonej promocji są naprawdę długotrwałe. Również sam koszt działań z zakresu marketingu szeptanego nie powinien przyprawiać o przysłowiowy ból głowy, ponieważ jest on stosunkowo niski. Co jednak dla marki najistotniejsze to fakt, że w ten prosty sposób przedsiębiorstwo jest w stanie zbadać aktualne potrzeby rynku, by w następnej kolejności wyjść im naprzeciw. Forma buzz marketingu umożliwia więc przeprowadzenie – razem z działaniami promocyjnymi – darmowego badania potrzeb konsumenta.